zondag 11 mei 2014

Blogopdracht 2

In het dagelijks leven kom je vaak in aanraking met beeldspraak en stijlfiguren, net als in gedichten. Van zowel stijlfiguren als beeldspraak heb ik drie voorbeelden gevonden, te beginnen met drie vormen van beeldspraak.
Een veel gehoorde uitspraak is "de bloemetjes buiten zetten". Meestal ga je dan niet letterlijk de bloemetjes buiten zetten, maar flink feesten.

Een ander voorbeeld kwam ik vanochtend tegen, toen ik ging kijken op nu.nl. Daar stond een bericht met de titel "PvdA opent aanval op Geert Wilders".

Gisteravond hoorde ik op het nieuws iets voorbijkomen over budgetwinkels, zoals de Action en de Big Bazaar. De NOS vertelde dat deze winkels "als paddenstoelen uit de grond schieten".


Dan heb ik nog drie voorbeelden van stijlfiguren gevonden.

De leukste stijlfiguren vind ik Loesje-uitspraken, zoals hieronder staat. Bij deze uitspraak hebben we te maken met een woordspeling. 

Een ander voorbeeld van een stijlfiguur, in dit geval een litotes hoorde ik vanochtend bij het ontbijt. Mijn ouders hadden het over de verbouwing van onze woonkamer en mijn moeder kwam met een idee, waarop mijn vader zei "Dat is zo'n gek idee nog niet". Hij bedoelde dus dat hij denkt dat het best een goed idee is.

Nog meer stijlfiguren, ofwel woordspelingen, zijn te vinden in de reclames van Telfort, zoals "Wie had dat
 gedacht? Van golfbaan, naar bijbaan!". Nog meer van die woordspelingen van Telfort staan in het onderstaande filmpje.


Maar stijlfiguren en beeldspraak kom je niet alleen tegen in geschreven of gesproken taal. Hieronder staat drie voorbeelden van beeldspraak of stijlfiguren in beeld.

 De makers van deze advertentie willen je shockeren, door middel van een understatement of een overdrijving. De vrouw in de advertentie ziet eruit als een jaar of 70, terwijl ze pas 42 jaar schijnt te worden. Dat ze al zo oud eruit ziet komt waarschijnlijk door haar rookgedrag. De makers van de advertentie wijzen subtiel op een pakje nicotinekauwgum, wat een stuk minder slecht is dan roken. Het is dus de bedoeling dat rokers schrikken van het effect dat roken kan hebben en overgaan op de nicotinekauwgum.
Ook deze advertentie maakt een understatement door de dingen nogal te overdrijven. De stofzuiger zou zó goed dat het de maan vast zuigt aan de aarde. Maar dat moet je natuurlijk niet letterlijk nemen. De makers van deze advertentie willen dat je in ziet dat hun stofzuiger ontzettend goed werkt.











In deze advertentie vergelijkt Greenpeace plastic met een soort atoombom. Het is dus een metafoor. Er wordt dus gesteld dat plastic net zo schadelijk is als een atoombom. Op deze manier proberen ze je ervan te overtuigen dat je beter om moet gaan met de aarde en met plastic.













Al die kennis over beeldspraak en stijlfiguren kan nu worden toegepast op gedichten.

In dit gedicht staan allerlei vormen van beeldspraak, zoals in de tweede regel 'Ik loop in haar geboorte'. Hier is sprake van een personificatie, want de stad ontstaat en wordt geboren.

Ook wordt de tram vergeleken met de schrijver van het gedicht, dat is dus een vergelijking.

Daarnaast wordt de schrijfmachine vergeleken met de kleine piano van de ziel van de schrijver.




In dit gedicht wordt gebruik gemaakt van stijlfiguren. Bijvoorbeeld herhaling van 'ik hou van je'. Ook is er in de verschillende strofen sprake van herhaling. In de eerste strofe is dat het woordje licht, in de tweede haar, in de derde zijn en de laatste zeggen.

Nog een stijlfiguur is het werken naar een climax, gevolg door een soort anticlimax. De schrijver zegt eerst dat hij zo vreselijk veel van iemand houdt en van alles wou zeggen, maar dan kan hij het toch niet zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.